Privatlivspolitik for Ansager Statsautoriseret Fysioterapi ApS

Hos Ansager Fysioterapi tager vi dit privatliv og beskyttelsen af dine personoplysninger alvorligt. Denne privatlivspolitik forklarer, hvordan vi indsamler, bruger og beskytter dine oplysninger, så du trygt kan benytte vores hjemmeside og tjenester. Vi behandler dine data i overensstemmelse med EU’s GDPR (Databeskyttelsesforordningen) og dansk lovgivning om databeskyttelse.

Dataansvarlig og kontaktoplysninger

Ansager Fysioterapi er dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger på denne hjemmeside. Har du spørgsmål til vores håndtering af data, er du altid velkommen til at kontakte os:

CVR: 42216461
Adresse: Vestergade 3, 6823 Ansager
E-mail: pv@ansagerfys.dk Telefon: +45 27 28 03 38

Hvilke personoplysninger indsamler vi?

Vi indsamler udelukkende almindelige (ikke-følsomme) personoplysninger om dig. Vi behandler ikke følsomme personoplysninger såsom helbredsoplysninger, oplysninger om race, religion, politisk tilhørsforhold eller lignende.

De typer af personoplysninger, vi typisk indsamler og behandler, inkluderer blandt andet:

  • Korrespondance: Eventuelle oplysninger du deler med os i forbindelse med henvendelser, f.eks. indholdet af e-mails eller beskeder.
  • Kontaktoplysninger: Navn, e-mailadresse og telefonnummer (fx hvis du kontakter os eller ønsker information).
  • Tekniske oplysninger: IP-adresse, browsertype, cookies og besøgsdata fra vores hjemmeside.

Vi får som regel disse oplysninger direkte fra dig selv – f.eks. når du ringer, skriver eller taler med os – eller automatisk via dit besøg på vores website (tekniske data fra din browser og cookies).

Hvordan og hvorfor vi bruger dine oplysninger

Vi anvender kun dine personoplysninger til klare og legitime formål. Overordnet bruger vi oplysningerne til:

  • Kommunikation og service: For at besvare dine henvendelser, give den information eller support, du har anmodet om, og i det hele taget kunne kommunikere med dig som interessent eller kunde. (Behandlingsgrundlag: vores legitime interesse i at yde god service eller opfyldelse af en aftale med dig.)
  • Nyhedsbreve: For at sende dig vores nyhedsbrev med nyheder og tilbud – men kun hvis du udtrykkeligt har givet samtykke hertil. (Behandlingsgrundlag: dit samtykke.)
  • Forbedring af hjemmeside og oplevelse: For at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, og dermed kunne forbedre brugeroplevelsen og vores tjenester. Dette sker gennem anonymiseret statistik og analyse af besøgsdata (f.eks. via cookies og analyseværktøjer, og kun med dit samtykke til sådanne cookies).

Vi bruger kun dine personoplysninger til de formål, som de er indsamlet til. Skulle vi få brug for at anvende dine data til et nyt formål, sørger vi for at informere dig og indhente dit samtykke, hvis det er nødvendigt. Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre formål (f.eks. markedsføring fra tredjepart) uden dit udtrykkelige samtykke.

Nyhedsbrev og samtykke

Ansager Fysioterapi udsender lejlighedsvis et nyhedsbrev med relevante opdateringer. Tilmelding til vores nyhedsbrev sker udelukkende ved dit aktive samtykke givet i en personlig dialog med os. Det vil sige, at hvis du f.eks. under en samtale, demonstration eller møde med os har bedt om at komme på vores mailliste, registrerer vi dette samtykke. Vi noterer, at du har givet samtykke til at modtage nyhedsbreve, samt tidspunktet for samtykket, så vi har dokumentation for dit tilsagn.

Når du har givet dit samtykke, vil du modtage nyhedsbreve på den e-mailadresse, du har oplyst. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet igen. Dette kan du gøre ved at kontakte os direkte, eller ved at benytte et afmeldingslink i nyhedsbrevet (hvis et sådan fremgår af de e-mails, vi sender). Hvis du framelder dig, stopper vi med at sende dig nyhedsbreve, og vi sletter dine oplysninger fra vores mailingliste. Vi kan dog gemme selve registreringen af dit oprindelige samtykke i en periode efter framelding, hvis det er nødvendigt som dokumentation.

Cookies og brugerdata

Vi anvender cookies på vores hjemmeside for at forbedre funktionalitet og din brugeroplevelse samt for at føre statistik over besøg. Nogle cookies er nødvendige for sidens basale funktioner, mens andre (f.eks. analytiske eller præference-cookies) kun sættes med dit samtykke. Disse cookies kan indsamle oplysninger om din enhed, browser og adfærd på siden, herunder IP-adresse og hvilke sider du besøger.

Når du besøger vores hjemmeside første gang, beder vi om dit samtykke til ikke-nødvendige cookies, i overensstemmelse med cookiereglerne. Du kan altid afvise eller tilbagekalde dit samtykke til cookies via vores hjemmeside.

For detaljer om de specifikke cookies, vi bruger, og hvordan du kan administrere dine cookie-indstillinger, henviser vi til vores cookiepolitik. Læs mere i vores Cookiepolitik for en komplet oversigt over cookies og formålene med dem.

Videregivelse af oplysninger og vores databehandlere

Dine personoplysninger er hos os i trygge hænder. Vi videresælger eller udleverer ikke dine personlige oplysninger til tredjepart til egne formål uden dit samtykke. I visse tilfælde kan det dog være nødvendigt for os at dele oplysninger med betroede samarbejdspartnere for at kunne drive vores forretning og hjemmeside – men udelukkende som led i, at de udfører en service for os som databehandlere.

Sådanne tredjeparter inkluderer for eksempel:

  • IT- og hostingleverandører: der driver og opbevarer vores hjemmeside og e-mailsystem. De behandler data på vores vegne (f.eks. opbevaring af dine kontaktoplysninger i vores database eller levering af hjemmesideplatformen).
  • Analyse- og statistikpartnere: vi kan benytte et analyseværktøj (f.eks. Google Analytics) til at indsamle anonymiserede brugsstatistikker, så vi kan forstå besøgstal og forbedre hjemmesiden. Disse modtager typisk kun IP-adresse og brugerdata gennem cookies, og kun hvis du har givet samtykke til det.
  • Nyhedsbrevsleverandør: hvis vi benytter en ekstern tjeneste til at udsende nyhedsbreve via e-mail, vil din e-mailadresse blive behandlet af denne udbyder på vores vegne. (Eksempelvis anvender mange Mailchimp eller lignende – vi sikrer os under alle omstændigheder, at udbyderen overholder GDPR.)

I alle tilfælde hvor vi anvender eksterne databehandlere, har vi indgået databehandleraftaler med dem. Det betyder, at de ikke må bruge dine oplysninger til andet end at levere den aftalte service til os, og at de skal beskytte dine data efter gældende regler. Vores databehandlere er forpligtet til at behandle oplysninger fortroligt og træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre dit privatliv.

Vi kan derudover være nødt til at videregive dine oplysninger, hvis det kræves ved lov, eller hvis en offentlig myndighed (f.eks. Skat eller Datatilsynet) lovligt pålægger os det. I sådanne tilfælde sikrer vi os, at der er hjemmel i loven, inden vi udleverer noget.

Opbevaring og sletning af dine oplysninger

Opbevaringsperiode: Vi opbevarer dine personoplysninger kun så længe det er nødvendigt for at opfylde de formål, de er indsamlet til, eller for at overholde lovkrav. Hvor længe det er, kan variere afhængigt af typen af oplysning og formålet med behandlingen.

Som tommelfingerregel gælder følgende:

  • Kontaktoplysninger og korrespondance, som vi har indsamlet i forbindelse med en konkret henvendelse eller dialog, gemmes så længe det er aktuelt for at hjælpe dig og afslutte din sag. Når vores dialog er afsluttet, vil vi som udgangspunkt slette oplysningerne efter en rimelig periode, medmindre der er en god grund til at beholde dem længere (f.eks. hvis du bliver kunde, eller hvis lovgivning kræver længere opbevaring).
  • Oplysninger brugt til nyhedsbreve (din e-mailadresse og eventuelt navn) gemmes, så længe du er tilmeldt nyhedsbrevet. Hvis du framelder dig eller trækker dit samtykke tilbage, sletter vi disse oplysninger fra mailinglisten med det samme. Vi kan dog gemme dokumentation for dit oprindelige samtykke i en periode efterfølgende, hvis det er nødvendigt af hensyn til vores juridiske forpligtelser (typisk højst et par år).
  • Tekniske data (cookies og analytics-data) opbevares i de perioder, som er angivet i vores cookiepolitik. Mange af disse data slettes automatisk efter nogle måneder, eller når du selv rydder dine cookies. Vi bruger primært aggregerede statistikdata, og personidentifikatorer (som IP-adresse) anonymiseres eller slettes løbende, når de ikke længere er nødvendige.

Når den relevante opbevaringsperiode udløber, eller formålet med behandlingen ikke længere er aktuelt, sørger vi for at slette eller anonymisere dine personoplysninger på sikker vis. Hvis der eksisterer lovkrav om opbevaring af visse data i en given periode (f.eks. krav i bogføringsloven for økonomiske transaktioner), vil vi naturligvis overholde disse. I så fald opbevarer vi kun de nødvendige oplysninger og kun til det lovpligtige formål.

Dine rettigheder

Som registreret bruger eller kunde hos os har du en række rettigheder i forhold til de personoplysninger, vi har om dig. Vi ønsker at gøre det let for dig at udøve dine rettigheder, og du skal blot kontakte os, hvis du ønsker at gøre brug af dem. Dine rettigheder indebærer bl.a.:

  • Indsigtsret: Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger vi behandler om dig, og at modtage en kopi af disse oplysninger. Det betyder, at du kan kontakte os og få oplyst, præcis hvad vi har registreret om dig.
  • Ret til berigtigelse: Hvis du opdager, at vi har forkerte eller ufuldstændige oplysninger om dig, har du ret til at få disse rettet eller opdateret, så vi altid har de korrekte data.
  • Ret til sletning: I visse tilfælde har du ret til at få slettet dine personoplysninger hos os før vores almindelige slettefrist. Denne “ret til at blive glemt” gælder fx hvis oplysningerne ikke længere er nødvendige, eller hvis du trækker et samtykke tilbage og vi ikke har et andet lovligt grundlag for at fortsætte behandlingen. Bemærk, at vi ikke altid kan slette alt med det samme, hvis vi f.eks. er juridisk forpligtede til at gemme nogle data lidt længere – men så vil vi kun beholde det nødvendige.
  • Ret til begrænsning af behandling: Du har i visse situationer ret til at bede os begrænse behandlingen af dine oplysninger. Det betyder, at vi fortsat må opbevare dine data, men midlertidigt ikke bruge dem til andet end det, du har godkendt. Du kan f.eks. anmode om begrænsning, mens vi verificerer rigtigheden af oplysninger eller vurderer en indsigelse.
  • Ret til indsigelse: Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger, hvis du har særlige grunde til det. Du kan altid protestere mod behandling, der sker med henblik på direkte markedsføring (f.eks. hvis vi uden samtykke skulle sende markedsføringsmateriale – hvilket vi dog kun gør med samtykke). Hvis du gør indsigelse, vil vi vurdere om behandlingen kan fortsætte på et andet grundlag, eller om vi skal stoppe behandlingen af dine data.
  • Ret til dataportabilitet: Du har ret til at modtage de personoplysninger, du selv har givet os, i et struktureret, almindeligt anvendt maskinlæsbart format. Du har også ret til at få overført disse oplysninger til en anden dataansvarlig, hvis det er teknisk muligt. Denne rettighed gælder kun for oplysninger, du selv har givet os, og som vi behandler elektronisk på baggrund af dit samtykke eller for at opfylde en kontrakt med dig.
  • Ret til at tilbagekalde samtykke: Hvis vi behandler nogle af dine oplysninger baseret på dit samtykke (f.eks. til nyhedsbreve eller visse cookies), har du til enhver tid ret til at trække dette samtykke tilbage. Tilbagekaldelsen påvirker ikke lovligheden af den behandling, der allerede er sket, men det betyder, at vi fremover ophører med den pågældende behandling af dine data.
  • Ret til at klage: Hvis du mod forventning skulle blive utilfreds med måden, vi håndterer dine personoplysninger på, har du ret til at indgive en klage. Du kan altid kontakte os først, så vi kan forsøge at løse problemet i mindelighed. Hvis du fortsat er utilfreds, kan du klage til Datatilsynet, som er den uafhængige myndighed, der fører tilsyn med persondatareglerne i Danmark. Datatilsynet kan kontaktes via deres hjemmeside (www.datatilsynet.dk), hvor du også finder yderligere information om dine rettigheder.

Har du spørgsmål til eller ønsker at udøve dine rettigheder, kan du kontakte os på de ovenfor anførte kontaktoplysninger. Vi bestræber os på at reagere hurtigst muligt og senest inden for 1 måned fra modtagelsen af din henvendelse vedrørende dine rettigheder.

Ændringer i privatlivspolitikken

Vi opdaterer indimellem denne privatlivspolitik, så den afspejler eventuelle ændringer i vores praksis eller nye lovkrav. Hvis vi foretager væsentlige ændringer, vil vi informere om det på vores hjemmeside. Øverst på politikken kan du se datoen for seneste opdatering.

Denne privatlivspolitik er senest opdateret 08-05-2025